Sandplay
Sandplay er en jeg-støttende jungiansk terapiform. Gennem arbejdet i sandkasserne hjælpes barnet til at bearbejde både tidlige traumatiske oplevelser og aktuelle vanskeligheder i det daglige levemiljø. Denne dybe bearbejdning frigør barnet til at fortsætte gennem livet med en indre ro og styrke samt en god positiv selvfølelse. Barnet får gennem terapeutens nærvær og omsorg mulighed for at udtrykke sig ved at skabe et billede eller en historie i sandkassen. Børn har oftest en umiddelbar tilgang til sandplay, da figurer og sand er naturlige elementer i barnets verden. Sandkassen er et afgrænset og beskyttet sted, hvor barnet gennem arbejdet kan udleve og bearbejde sin indre smerte, sorg, frustration og konflikter. Ved at arbejde i sandet med symbolerne, kan barnet udtrykke sig og kommunikere i et visuelt narrativt sprog. Terapeutens nærvær og omsorg giver barnet en følelse af basal tryghed. Når barnet er trygt, kan det bruge hele dets sanse potentiale. Sandplay stiller ingen krav til barnet om samtale eller præstation. Arbejdet foregår på barnets præmisser med en tydelig voksen som vidne, der kan rumme livet sammen med barnet, sådan som barnet oplever det samt understøtte de udviklingsprocesser der sker i arbejdet.
Det er min erfaring, at sandplay er et særdeles godt supplement til spædbarnsterapien, idet barnet i en tryg terapeutisk ramme får mulighed for støtte i arbejdet med at finde sig selv fra det nye fundament, som opstår gennem spædbarnsterapien.
Begge terapiformer går godt i tråd med tankerne omkring den neuroaffektive forståelse og den nyeste hjerneforskning, og med den grundlæggende udviklingspsykologiske forståelse, at det er i relationen/kontakten og følelsen af samhørighed, at selvet formes og at det er derigennem man etablerer en bevidsthed om sig selv. I det tillidsfulde terapeutiske rum og mødet med terapeuten dannes grundlaget for udforskning, heling og udvikling